October 2021 | NaSa
Assalamualaikum


Nampak sedap tak tempura saya huhuhu~

Ni boleh dikatakan sebuah resepi istimewa yang julung-julung kali dibuat di rumah ni. Almaklumlah udang kan mahal. Kalau beli pun, biasanya dibuat sebagai lauk yang boleh makan dengan nasi atau karbohidrat lain. Barulah berbaloi beli mahal-mahal dapat makan kenyang. 

"Masamnya...cuba la senyum sikit."

in , , by NaSa, October 30, 2021
Assalamualaikum


Aku kan...sebenarnya ada satu kisah pasal "senyum" ni yang aku ingat dari 2017 sampai sekarang. Lama kan aku simpan. Tu pun sebab tak pernah cerita kat sesiapa sebab takut mereka rasa pengalaman aku tak pelik pun. Tapi alang-alang aku rajin menulis di blog kebelakangan ni, maka aku letak cerita ni di sini.
Assalamualaikum

Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) ni pernah disebut dalam entri pasal cara mudah untuk menabung beberapa hari yang lepas. Tapi rasanya mungkin ramai yang kurang tahu pasal apakah itu AHB? Sebab kita kan biasa dengar pasal sepupu jauh dia je iaitu Amanah Saham Bumiputera (ASB).

Mummy Ayu's Birthday Giveaway

in , by NaSa, October 29, 2021
Assalamualaikum


Join segmen jommm~

Selamat hari lahir in advance kepada Mummy Ayu yakni penganjur giveaway kali ini bersempena bulan hari lahir beliau bulan depan. Semoga dimurahkan rezeki dan dipanjangkan usia. 

Kawan-kawan yang nak join boleh la klik banner di atas atau klik link blog Mummy Ayu. Giveaway akan tamat pada 8 November ni jam 12 tengah hari tau.

Selamat maju jaya kepada semua 😊

Terima kasih kerana membaca.
Bye dan Assalamualaikum.

Juadah Jumaat: Nasi Minyak

in , , by NaSa, October 29, 2021
Assalamualaikum

Nasi minyak 

Terima kasih kerana membaca.
Bye dan Assalamualaikum.
Assalamualaikum


Haritu kan aku cerita pasal aku beli mini waffle maker dari Shopee yang bersaiz besar sikit je daripada tapak tangan orang dewasa. Ingat nak cerita sekali pasal resepi waffle yang aku guna dan pengalaman memasak tu. Tapi Allahu panjang teruk entri tu jadinya. Dah la banyak gambar aku nak share haha. Maka aku pecahkan kepada dua dan cerita pasal resepi tu kemudian saja la.

Mudah je sebenarnya cara nak buat adunan waffle ni. Mujur aku tak beli tepung waffle yang dah siap tu sebab buat sendiri lebih jimat dan boleh buat lagi banyak mengikut kehendak anak tekak kita hehe

Bertambah usia lagi setahun

in , by NaSa, October 28, 2021
Assalamualaikum


Alhamdulillah... pada tarikh hari ni iaitu 28 Oktober 2021, I dah selamat menjadi lebih tua lagi setahun. Jadi total umur sekarang ni berapa agaknya? Haa rahsia hehehe...tapi hint dah ada bersepah dah dalam entri-entri blog ni so kalau rajin, carilah dan kiralah sendiri ✌🏻

Beza cara mama dan abah tengok jam

in , by NaSa, October 27, 2021
Assalamualaikum


Pernah dengar tak orang bergurau pasal beza cara mak dan ayah kejutkan anak-anak bangun dari tidur?

  • Mak biasanya mula dengan ketuk pintu, pastu buka lampu, last sekali tutup kipas.
  • Ayah pula dengar bunyi dia berdehem depan bilik je, automatik anak-anak bangun.

Terima hadiah PR daripada Yello Skincare

in , by NaSa, October 27, 2021
Assalamualaikum

Bulan lepas aku ada cerita pasal syarikat skincare tempatan, Yello Skincare, jemput untuk jadi beta-tester bagi produk terbaru mereka iaitu pencuci muka kan. Alhamdulillah dah selamat dapat dah pun testernya dan aku dah review pun di Twitter perjalanan dan hasil aku cuba produk tu selama seminggu.

Google AdSense tak suka gambar format GIF?

by NaSa, October 26, 2021
Assalamualaikum

Semalam lepas pukul 12 tengah malam, tiba-tiba dapat emel daripada Google AdSense dengan tajuk mengandungi perkataan "Policy Violation Report". Cuak sis. Laju berdesup aku buka emel tu sebab curious violation apa benda pulak. Risau kot jadi macam sesetengah orang yang kena ban akaun dia tu atas sebab orang sabotaj klik iklan banyak kali tu.
Assalamualaikum


TMI untuk hari ini, aku suka waffle.

Sangat suka.

Kalau dapat waffle sebiji, aku dah kenyang dan tak perlu makan nasi dah. Dasar perut kecik haha. Tapi tu la kalau beli waffle di kedai ni kan, masalahnya selalu kecewa je sebab kadang-kadang waffle yang kita dapat tu buat kita persoal balik sama ada berbaloi ke tidak kita buat keputusan beli waffle tu? hahahaha

Kesinambungan berperang dengan semut

in , , , by NaSa, October 25, 2021
Assalamualaikum

Ingat tak haritu panjang sis membebel pasal semut tak guna yang menceroboh bilik sampai menjahanamkan harta benda tu? Ada lagi tau dia punya sambungan jadi makhluk perosak tu.

Dalam kotak hadiah aku dia bersarang, dalam kaki tripod aku dia bersarang, pastu paling tak dijangka, lagi sekali ye semut tu masuk dalam hard disk. Tapi kalau tahun 2019 tu dia masuk hard disk 1TB yang harganya RM170, kalini dia masuk hard disk 2TB yang lebih mahal iaitu hampir RM250. Hangin sis hoiiii~

Beli Ahmad Tea demi cawan percuma

in , , by NaSa, October 25, 2021
Assalamualaikum

Tak ingat dah haritu aku blogwalking di laman blogger mana. Tapi aku ingat la yang isi entri tulisan beliau masa tu pasal beli Ahmad Tea sebab nak dapatkan cawan teh edisi terhad sempena ulangtahun ke-25 jenama Ahmad Tea bertapak di Malaysia. Cantik juga cawan dia. Tergoda aku.

Kenapa komen pembaca blog masuk spam?

by NaSa, October 24, 2021
Assalamualaikum

Isu ni pernah terjadi kat aku beberapa kali dalam tempoh 2-3 minggu lepas. Suatu fenomena yang agak ganjil sebab komen-komen yang ditinggalkan oleh beberapa pengunjung blog dan rakan blogger lain tetiba masuk dalam ruang SPAM?? Padahal komen mereka elok je berkaitan topik entri yang ditulis.
Assalamualaikum

Alhamdulillah. Tempoh hari ada rezeki dipilih sebagai pemenang dalam book giveaway yang dianjurkan oleh rakan blogger, sis Fariha Jafri, sempena ulangtahun pertama penubuhan kedai Shopee beliau. 3 judul di atas ni la hadiah yang aku terima. Dapat juga aku tambahkan koleksi dalam rak buku tu lepas sekian lama tak usha buku kan.
Assalamualaikum

Alang-alang sem lepas aku dan group dah berputar kepala pasal projek e-SULAM ni sebab tak tahu cara nak buat, izinkan aku kongsi pengalaman di sini. Sebab aku tahu benci tu cemana bila cari info pasal projek ni, banyak keluar definisi skema daripada IPT je. Cara pelaksanaan pun vague. Nyampah hahahah

Kalau anda ada kena buat projek e-SULAM juga untuk semester ni, boleh teruskan membaca. Aku cuba explain daripada pengalaman aku sendiri masa buat projek e-SULAM haritu. Semoga membantu ✌🏻

Sepetang di Tesco

in , , by NaSa, October 23, 2021
Assalamualaikum

Lama tak jumpa~
Ye semalam kerja siap agak awal. Faedah WFH, ada masa fleksibel. Jadi terlintas la nak ke Tesco lepas tu sebab ada beberapa barang yang nak dicari. Hari tu dah nak pergi masa abah nak ke Kota Bharu buat kunci pendua untuk tombol baru pintu rumah tapi malas nak bersiap so last-last kena tinggal hahaha.

Mama pun dengar je aku ajak abah pergi Tesco tu, poof siap satu senarai barang-barang yang dia nak kirim. Anak buah aku yang jadi tukang tulis. Pendek je senarainya tapi tetap hamboii bukan main ya.
Assalamualaikum

Rumah anda tak ada Coway atau mesin air seangkatan dengannya?

Nak buat air panas secawan je dan malas jerang air guna cerek biasa?

Haaaa sama la kita.

Kat rumah ni, ada peti sejuk dan freezer je. Jadi stok air batu tu tak putus dan tak perlu water cooler. Air panas macam teh pun biasa buat satu jag waktu pagi je. Jimat la jerang air panas penuh cerek sekali harung kan. Cuma masalahnya, aku kadang-kadang ada rasa nak minum air panas waktu lain tau.

Orang dewasa tak boleh minum susu?

in , , by NaSa, October 21, 2021
Assalamualaikum

Apakah itu istilah "Adult Lactose Intolerance"?

Untuk cakap pasal ni, sebelum tu kita perlu kenali dulu apakah itu "Lactose Intolerance"?

Lactose Intolerance adalah masalah kesihatan di mana badan seseorang tak dapat hadamkan laktosa (gula susu) dalam susu dan produk tenusu yang diminum/dimakan. Ia terjadi apabila usus kecil mereka kurang hasilkan enzime "Lactase" untuk hadamkan laktosa tu. Jadi kalau mereka minum/makan susu dan produk tenusu, mereka akan alami gejala seperti kembung perut, cirit-birit, muntah-muntah, etc.
Assalamualaikum


Ya aku masih dalam mood ber'udang' lepas jumpa udang besar di pasar raya dekat rumah haritu yang tak pernah-pernah pun jual udang sebelum ni. Selalu aku jumpa ikan bilis je sebagai wakil makanan laut kat situ. Ni tengok dia konsisten je jual udang. Maka harus la aku as udang-lover ni beli kan hahaha
Assalamualaikum


Biasa kita dengar format untuk gambar ni ada JPG, JPEG, PNG, dan kadang-kadang GIF untuk gambar yang bergerak-gerak, gelek-gelek tu kan. Tapi kali ni dah ada format baru pula iaitu WebP (baru ke?).

Format WebP ni dibina oleh Google sebagai format gambar baru yang akan simpan gambar dalam saiz yang lebih kecil. Katanya, gambar dalam format WebP ni 26% lebih kecil daripada gambar sama dalam format PNG. Jadi format ni lebih cepat untuk dibuka dalam website berbanding format lain. Tapi setakat ni aku tengok in general memang gambar WebP lagi kecil daripada mana-mana format pun.
Assalamualaikum

Cantik warna botol Milo Almond ni
Memandangkan aku jenis jarang-jarang beli air manis di luar kan, jadi kadang-kadang tu tak alert sangat dengan perisa-perisa baru yang dikeluarkan oleh syarikat untuk pengembangan product line mereka. Tu yang aku pun baru tahu yang Nestle ada keluarkan produk lain berasaskan Milo baru-baru ni.

Milo Dairy Free Almond namanya.

Tabung Hijau: Cara mudah untuk menabung

in , , by NaSa, October 16, 2021
Assalamualaikum

Apakah salah satu kelebihan kita tinggal di negara Malaysia?

Duit kertas kita berwarna-warni hahahah~

Sumpah tak tipu yang duit berwarna-warni mengikut nilai yang berbeza-beza ni adalah satu benda yang best ya. Terutamanya kalau semua warna duit kertas tu ada dalam beg duit kita dan setiap satu warna tu tebal gila. Peh betapa indahnya pemandangan itu kan. Rasa kaya yang amat 😂

Mana roti pandan Gardenia tu? Mana?

in , , by NaSa, October 15, 2021
Assalamualaikum


Ada yang pernah cuba ke roti baru (tapi tak berapa baru) Gardenia iaitu Toast'em Pandan Kelapa ni?

Baca review orang lain, katanya memang sedap roti ni terutamanya kalau dibakar sebab bau wangi pandan tu jadi semerbak. Macam best je description bau dia. Teringat kat nasi lemak pandan. Ada juga ketulan gula melaka dalam kepingan roti tu kan. Aku expect mungkin rasa dia lemak manis macam roti perisa Butterscotch tu kot. Sedapnya. Tapi tu la, nak try sendiri memang masih belum kesampaian lagi.

Google AdSense dah kembali beroperasi

in , , by NaSa, October 15, 2021
Assalamualaikum

Alhamdulillah lepas beberapa minggu duk resah tunggu kelulusan daripada Google Adsense untuk tayangkan semula iklan di blog ni lepas tukar domain haritu, akhirnya masuk juga emel di bawah ni dalam inbox aku. Maksudnya, AdSense dah muncul semula untuk beroperasi di blog ni yeayyy~

Exercise your minds with Plays.org

in , by NaSa, October 14, 2021
Assalamualaikum

MEANING : Working constantly without taking time to relax oneself could make one be bored and boring.

I believe that most of us have learned of this idiom before. Myself is included, as ever since I discovered its meaning in elementary school, THIS is the quote that I can honestly say I have lived by in my childhood and I still do now even though I have already become a fully-grown adult 😂

Akhirnya selamat keluar dari hospital!

in , by NaSa, October 12, 2021
Assalamualaikum

Alhamdulillah...berkat doa semua, akhirnya mama dah selamat pulang ke rumah lepas hampir sebulan berkampung di hospital. Maksudnya aku pun dah tak payah jadi penunggu katil dalam wad tu. Syukur urusan dipermudahkan sebab kalau ikutkan, doktor pakar nak suruh duduk dalam wad tu sampai 16 Oktober ni iaitu hari Sabtu. Tapi doktor lain masuk dan tengok yang keadaan mama sebenarnya dah okey pun. Jadi dia bagi balik awal maka di sini la kita sekarang buat sesi throwback ahaks
Assalamualaikum

Selamat tengah hari~~~

Dah masak ke belum untuk hari ni?

Kalau belum, meh nak kongsi satu resepi yang aku suka ni sebab mudah dan ringkas je bahan yang diperlukan iaitu "Udang Goreng Kicap Masin"

Blog tukar baju lagi

in , by NaSa, October 01, 2021
Assalamualaikum

Entah berapa kali dah blog ni bertukar baju rasanya. Sebab sebelum tukar domain kepada dotcom tu, guna template lain. Lepas tukar domain, tukar lagi template lain. Sampai tersalah coding jadi navigation bar besar nak mampos. Jenuh nak baca coding di HTML cari apa yang salah. Terkini, guna template yang sekarang ni la. Beli dari laman web Etsy, terbang dekat RM50 haha
© NaSa · THEME BY WATDESIGNEXPRESS